Kto by pomyślał, że Tesla zacznie sprzedawać Model S w 2012 roku i 8 lat później będzie miała fabrykę w Chinach, by teraz rozpocząć produkcję swoich aut elektrycznych w Brandenburgii w Niemczech - centrum produkcji samochodów w Europie? 12 listopada br. CEO Tesli, Elon Musk udał się do Berlina, aby ogłosić, że Gigafactory 4 będzie zlokalizowany w okolicy niemieckiej stolicy niedaleko od m. Burig. Szkoda, że nie w Polsce, ale jest blisko - tylko 64 km od polskiej granicy!
Elon Musk, dyrektor generalny Tesli, zapowiedział, że kolejna fabryka Tesli powstanie pod Berlinem przy obwodnicy A10 - zaledwie 64 km od granicy z Polską (48 minut jazdy z Frankfurtu nad Odrą).
Do wielkich fabryk amerykańskiego giganta, dołączy kolejna - na miejsce wybrano Niemcy, a konkretnie tereny niedaleko Berlina. Będzie to już czwarta Gigafactory na świecie, zaraz po Szanghaju, Buffalo i Reno. Zatrudnienie w Gigafactory 4 ma znaleźć 10 tys. ludzi - fabryka powinna powstać do 2021 roku.
Musk był w Niemczech, aby odebrać nagrodę Golden Steering Wheel od Auto Bild, niemieckiego wydawnictwa poświęconego branży motoryzacyjnej. Tesla potwierdziła, że europejska Gigafactory prawdopodobnie będzie gotowa do 2021 roku, przewidując, że będzie podobna do zakładu w Szanghaju, ponieważ oba zakłady będą produkować Model 3 sedan i SUV/crossover Model Y.
Tesla jednym z największych pracodawców w okolicy Berlina.
Nowa niemiecka fabryka może uczynić Teslę jednym z największych pracodawców w okolicy Berlina. Tesla z łatwością może być 6 największym pracodawcą w mieście.
Tesla od lat wspominała o europejskiej fabryce i otrzymywała propozycje z wielu miast na Starym Kontynencie, od Hiszpanii po... Polskę. Co ciekawe również Polska wykazywała zainteresowanie Gigafactory 4. Nawet premier Morawiecki spotkał się z Elonem Muskiem na początku tego roku, ale jak widać nic z tego nie wynikło.
Berlin jest pewnego rodzaju zaskoczeniem, ponieważ nie jest żadnym centrum produkcyjnym. Jest to jednak centrum technologicznym, co oznacza, że Tesla będzie mogła przebierać wśród najlepszych niemieckich inżynierów dla Gigafactory 4, a do Polski też bardzo blisko. Tesla otworzy też w Berlinie studio inżynieryjne i projektowe. Musk często powtarzał, że spodziewa się zbudować od 10 do 12 gigafabryk na całym świecie w najbliższych latach.
Pytanie brzmi: jak zareagują główni niemieccy producenci samochodów?
Po informacjach, że Volkswagen rozpoczął seryjną produkcję swojego samochodu elektrycznego ID.3 w Zwickau i przekształca inne fabryki w Niemczech. Wydaje się z pozoru, że rewolucja produkcji samochodów elektrycznych w Niemczech wyraźnie przyspiesza. Ale czy na pewno tak jest?
Mercedes zbyt powoli wprowadza samochody elektryczne, ale większość z nich jest skierowana do górnej części rynku, czyli są za drogie. BMW najwyraźniej jest zadowolone z wprowadzenia hybryd, próbując dowiedzieć się, jaka będzie długoterminowa strategia, ale to potrwa, a czas leci. To wszystko jest takie głaskanie „przyszłości" i gra na przeczekanie, bo niemieccy producenci aut nadal żyją przeszłością opartą na dieslach - świat idzie do przodu!
Tesla nie ma zamiaru czekać co zrobią niemieccy producenci, bo wraz z nową Gigafactory 4 znajdzie się w centrum produkcji samochodów elektrycznych w Europie, zmuszając wszystkich innych do nadrabiania zaległości, także tych którzy produkują auta w Polsce.
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.