– W zależności od warunków meteorologicznych i dostawy zanieczyszczeń w środowisku mogą zachodzić interakcje między zanieczyszczeniami, prowadzącymi nawet do tworzenia się sytuacji smogowych. W warunkach jesienno-zimowo-wiosennych dochodzi do tzw. smogu zimowego, a w warunkach letnich do powstawania ozonu (smogu fotochemicznego). W wyjątkowo gorących dniach rośliny również przyczyniają się do tworzenia smogu letniego poprzez wytwarzanie substancji ograniczającej nadmierną transpirację (izopren), co w rezultacie prowadzi do podwyższenia ozonu w troposferze. Proces taki może zachodzić w lasach, jak również w skupiskach drzew, alejach, uprawach np. roślin typu wierzba energetyczna – komentuje dr inż. Irena Kosińska z Zakładu Medycyny Społecznej i Zdrowia Publicznego Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.
– Komisja Europejska zwróciła uwagę na problem, z którym jako kraj sobie nie radzimy. Nadmierna emisja substancji szkodliwych wypływa nie tylko na jakość powietrza, ale też na stan naszego zdrowia. Do tej złej sytuacji przyczynia się również transport drogowy. Na terenach nizinnych może być odpowiedzialny nawet za ok. 70 proc. emisji. Dlatego elektromobilność jest tak ważna z punktu widzenia ochrony środowiska. Nawet w polskich warunkach, mimo wytwarzania znacznej ilości energii elektrycznej z węgla, wpływa na obniżenie emisji zanieczyszczeń – wskazuje Jan Wiśniewski z Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.
– Głównym pollutantem w Polsce są pyły zawieszone. Spowodowane jest to przede wszystkim niską emisją – czyli spalaniem paliw stałych w celu ogrzewania indywidualnego. Z tego powodu problem zanieczyszczenia powietrza nie ogranicza się w Polsce do dużych miast, ale występuje również w mniejszych miejscowościach i wsiach. Co więcej, w dużych miastach, wskutek wprowadzania działań mających na celu poprawę jakości powietrza, zanieczyszczenie pyłami systematycznie spada – komentuje Aleksander Konior, Wiceprezes oraz Współzałożyciel Airly
– Zanieczyszczenie spowodowane przez ruch samochodów spalinowych – czyli głównie dwutlenek azotu – jest w Polsce mniejszym problemem, niż zanieczyszczenia pyłami. W miarę likwidowania palenisk w miastach, udział tego zanieczyszczenia będzie jednak rosnąć. Istotną cechą zanieczyszczenia dwutlenkiem azotu jest to, że koncentruje się ono w przestrzeni – w miastach – w pobliżu dróg oraz w czasie – w ciągu doby występują dwa piki zanieczyszczenia odpowiadające pikom komunikacyjnym, czyli godzinom, kiedy ludzie spędzają czas w mieście na zewnątrz – dodaje Konior.
– Wśród schorzeń, które wiąże się z zanieczyszczeniem powietrza wymienia się problemy z pamięcią i koncentracją, wyższy poziom niepokoju, stany depresyjne, zmiany anatomiczne w mózgu, przyspieszone starzenie się układu nerwowego, udar mózgu. Problemy z oddychaniem, podrażnienie oczu, nosa i gardła, katar, kaszel, zapalenie zatok. Zawał serca, nadciśnienie tętnicze, choroba niedokrwienna serca, zaburzenia rytmu serca, niewydolność serca. Ponadto, zaostrzenie astmy, rak płuca, zaostrzenie POCHP, częstsze infekcje dróg oddechowych. Obserwuje się również niską wagę urodzeniową, obumieranie płodu czy przedwczesny poród – dodaje dr inż. Irena Kosińska.
– Zgodnie z danymi Eurostatu, w miastach mieszka około 40 proc. całej ludności państw unijnych. Według prognoz w najbliższych latach odsetek osób zamieszkujących aglomeracje miejskie będzie systematycznie wzrastać. Bycie mieszkańcem miast niesie ze sobą tyleż zalet, co i wyzwań. Jednym z nich jest mobilność i usługi transportowe. Tempo wzrostu nasycenia samochodami osobowymi jest niezwykle szybkie. Nie sprzyja to ogólnoświatowym staraniom o zmniejszenie emisji CO2 do atmosfery. Zalew aut w dużych aglomeracjach generuje problemy z przepustowością arterii komunikacyjnych. Ograniczenie natężenia ruchu jest niezbędne do efektywnego wdrażania idei zrównoważonych miast. Odpowiedzią na te wyzwania są autobusy bateryjne lub wodorowe. Te pierwsze są codziennością już w kilkudziesięciu polskich miastach. Solaris ma zaszczyt być liderem, jeśli chodzi o dostawy autobusów bateryjnych zarówno do dużych jak i mniejszych ośrodków w naszym kraju. W drugim przypadku Solaris w ostatnich dniach podpisał pierwszą umowę na dostawę autobusu wodorowego do polskiego odbiorcy – komentuje Mateusz Figaszewski, E-mobility Development and Market Intelligence Director.
– Poza termomodernizacją budynków, wymianą pieców grzewczych i kotłowni, nieefektywnie spalających niskiej jakości węgiel, źródłem emisji, które musi być unowocześnione jest 20 milionowy park samochodowy. Elektromobilność, nawet w obecnym kształcie gospodarki elektro-energetycznej opartej na węglu, jest sensownym rozwiązaniem z punktu widzenia emisji – wynika z analiz organizacji Transport & Environment. Pojazdy zasilane energią elektryczną nie emitują żadnych szkodliwych zanieczyszczeń w miejscu eksploatacji. To profit zarówno dla miasta, jak i jego mieszkańców – dodaje Jan Wiśniewski.
Odbiornik DVB-T/T2/C Opticum AX LION NS H.265 HEVC
Najnowszy hybrydowy odbiornik DVB-T/T2/C z HEVC/H.265 marki Opticum firmy AX...
109 zł Więcej...Miernik FindSAT VF-6800 PRO Combo (WS-6944P) DVB-S/S2/T/T2/C2
Miernik dla pomiarów cyfrowych sygnałów satelitarnych DVB-S/S2, DVB-T/T2, DVB-C/C2 w...
449 zł Więcej...SAT Kurier - 7-8/2022 wersja elektroniczna
Elektroniczna wersja SAT Kuriera 7-8/2022
12 zł Więcej...