Lexus wprowadza pierwszy samochód elektryczny [wideo]

dodano: 2022-04-24 17:09
autor: Jan Borejko | źródło: Lexus

Lexus RZ 450e elektryczny samochód RZ 360px Lexus wprowadza na rynek pierwszy całkowicie samochód elektryczny. Model Lexus RZ 450e 2023 będzie pierwszym całkowicie elektrycznym samochodem marki Lexus, która do 2035 roku planuje produkować wszystkie swoje pojazdy jako elektryczne.

Lexus RZ 450e elektryczny samochód RZ 760px


Lexus zaprezentował nowy, całkowicie elektryczny model pojazdu RZ.
Luksusowa marka zaoferuje model RZ na światowym rynku, a jej podstawy będą prawdopodobnie podstawą kolejnych modeli elektrycznych aut tej marki. Jest to pierwszy z planowanych pojazdów elektrycznych Lexusa, którego celem jest, aby do 2035 roku wszystkie auta Lexusa były samochodami elektrycznymi.
 


Lexus RZ został zaprojektowany na nowej platformie e-TNGA, stworzonej specjalnie dla modeli EV.
Platforma ta została po raz pierwszy zaprezentowana w grudniu 2021 roku, kiedy Toyota zaprezentowała kilka opartych na niej modeli koncepcyjnych, w tym wskazówki dotyczące nowego Lexusa. Platforma ta obejmuje system steer-by-wire, zelektryfikowany napęd na wszystkie koła i nacisk na wysoką aerodynamikę. Model RZ zawiera również pełny zestaw zaawansowanych funkcji bezpieczeństwa za pośrednictwem Lexus Safety System+.

Wymiary elektrycznego auta RZ są bardzo podobne do modelu Lexus RX, który jest obecnie na rynku, co pasuje do nazewnictwa.
Będzie miał 18- i 20-calowe koła, pakiet akumulatorów 71,4 kWh i 2 elektryczne silniki (150 kW na przedniej osi, 80 kW na tylnej) do napędu na wszystkie koła. Oczekuje się, że całkowity zasięg wyniesie 400 - 450 km.

Unikalna konfiguracja AWD Lexusa RZ wykorzystuje czujniki do kontrolowania siły napędowej przód-tył. Umożliwi to każdemu silnikowi pracę w zakresie od 0 do 100% w zależności od potrzeb i dynamiki w czasie rzeczywistym. Ten system jest nazywany Direct4 - to system kontroli rozkładu siły napędowej jest nastawiony na stabilność prowadzenia, kontrolę trakcji i dynamikę jazdy. Na przykład, jeśli kierownica jest skręcona, przenosi siłę napędową na przednią oś, zapewniając lepsze prowadzenie. Siła ta jest przenoszona na tylną oś, gdy koło jest wyprostowane, aby zoptymalizować przyspieszenie i przechyły nadwozia wychodzące z zakrętu.

Elektryczne silniki są montowane do osi za pomocą nowo opracowanej osi eAxle, która integruje silnik, skrzynię biegów i falownik w jednym urządzeniu. Przednia oś jest wyższa i bardziej wysunięta do przodu, podczas gdy tylna oś jest szersza i bardziej przysadzista, aby zapewnić maksymalną przestrzeń pasażerską i ładunkową powyżej. Te osie są połączone z nowym układem hamulcowym z odzyskiem energii – wykorzystuje sterowanie hydrauliczne w celu poprawy wydajności odzyskiwania energii, umożliwiając układowi beztarciowemu uzyskanie większej siły hamowania przed uruchomieniem hamulców fizycznych.
 


Lexus zaprojektował także nowy system steer-by-wire dla modelu RZ.
System ten pozwala na nowe zastosowanie kierownicy, dzięki czemu w ostrych zakrętach nie jest już konieczne ręczne prowadzenie. Układ kierowniczy jest ustawiony na maksimum przy 150 stopniach, co daje pełny zakres ruchu w mniej niż 90 stopni w każdym kierunku. Nawet po zainstalowaniu standardowego okrągłej kierownicy, projekt Lexusa pozwala na zastosowanie mniejszej, bardziej kompaktowej kierownicy. To zwalnia miejsce na nogi i poprawia widoczność do przodu dla kierowcy.

Baterie do RZ znajdują się pod podłogą i zapewniają sztywność środkowej części pojazdu.
Umieszczenie silnika z przodu zapewnia więcej miejsca na wzmocnienie części podtrzymującej chłodnicę oraz na zastosowanie usztywniacza w kształcie litery V dla lepszej obsługi. Tylne umiejscowienie silnika pozwala na ulepszone wzmocnienie tylnego błotnika dla stabilności. Amortyzatory McPherson podtrzymują przednią oś, a zawieszenie z podwójnymi wahaczami wzdłużnymi podtrzymuje tylną. Ponadto niektóre modele Lexusa RZ będą wyposażone w czułe na częstotliwość tłumiki reaktywne – po raz pierwszy w Lexusie.

Jeśli chodzi o aerodynamikę, Lexus RZ jest tak ukształtowany, aby przenosić powietrze nie tylko nad maską, dachem i tyłem, ale także wokół lusterek bocznych, nad karoserią i do strefy wirowej za samochodem. Brak potrzeby stosowania dużej kratki pozwala na niższą konstrukcję okapu, co zapewnia śliski profil. Lexus jednak nie ujawnił współczynników oporu dla RZ.

Czasy ładowania baterii będą się różnić w zależności od regionu i źródła zasilania.
Możliwość szybkiego ładowania będzie dostępna na większości rynków. Będzie można naładować baterie RZ w zaledwie 4 godziny dzięki zintegrowanemu systemowi ogrzewania i kontroli.

Dane techniczne Lexus RZ 450e (prototyp)

Całkowita długość 4805 mm
Całkowita szerokość 1895 mm
Całkowita wysokość 1635 mm
Rozstaw osi 2850 mm
Rozmiar opony 18/20 cali
Zasięg rejsu Około. 450 km *2
Pojemność baterii 71,4 kWh
Moc (kW)
Przód
 
150 (kW)
Tył
 
80 (kW)

Lexus nie wycenił jeszcze nowego RZ, obiecując te informacje bliżej premiery.

Pierwszy Lexus RZ 450e 2023 ma pojawić się w salonach Lexusa pod koniec 2022 roku.


 

Źródło: global.toyota
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Zielona motoryzacja
Informacje
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Odbiornik DVB-T/T2 GIP Box Mini HEVC

Cyfrowy odbiornik DVB-T/T2 z HEVC/H.265 marki GIP dla Naziemnej Telewizji...

119 zł Więcej...

Google TV Next 4K Stick HDMI

Google TV Next 4K Stick HDMI to ciekawy i wydajny...

349 zł Więcej...

Mini PC Homatics Dongle Q + TelevioTV 3m-ce

Homatics Dongle Q to najpotężniejszy odtwarzacz multimedialny 4K na rynku...

269 zł Więcej...